briefhoofd

Utrecht, 21 december 2006

Geachte heer of mevrouw,

Een groep enthousiaste redacteuren heeft van RANO Utrecht het groene licht gekregen om vanaf 1 januari 2007 te beginnen met het verzorgen van radiozendtijd, voor de kerken in de stad Utrecht. De RANO, voorheen Radio Noord Rotterdam, verzorgt al vele jaren de ziekenomroep in verscheidene grote steden in Nederland. De verkregen toestemming betreft radio-uitzendingen op de kabelfrequentie 103.4 MHz, één uur zendtijd per week met één uur herhaling per week en het beschikbaar stellen van de uitzendingen via internet.

Utrecht kende vanaf 1988 tot 2006 een zender die kerkelijke zendtijd vulde, Radio Oecumene. Deze zender moest op een gegeven moment uit de ether en was alleen nog op de kabel en internet te ontvangen. Toen deze zender, vanwege bezuinigingen bij sponsoren, per 1 juli 2006 ook niet meer via de kabel kon uitzenden, vonden een aantal medewerkers dat ontzettend jammer.

Een aantal gesprekken wordt gevoerd met vertegenwoordigers van de kerken. Tot dusverre blijkt, dat men er prijs op stelt dat de zendtijd voor de kerken wordt ingevuld als zendtijd van de kerken, met een grote herkenbaarheid en betrokkenheid van de kerkgenootschappen zelf en een laag budget door met vrijwilligers in plaats van een betaalde kracht te werken. Ook bestaat er de wens om door middel van moderne communicatiemiddelen de programma’s onder de mensen, met name de jongeren, te brengen. Naast Amsterdam als hoofdstad, Rotterdam als havenstad en Den Haag als hofstad, moet Utrecht als kerkenstad herkenbaar blijven en zich als zodanig kunnen profileren!

Daarom is de Stichting Radio Kerkenstad Utrecht in het leven geroepen. Op dit ogenblik als informele vereniging, maar de verkregen gelden zullen tevens gebruikt worden om, bij notariële akte, de stichting handen en voeten te geven en deze in te schrijven bij de Kamer van Koophandel te Utrecht.

Het bestuur van de Stichting Radio Kerkenstad Utrecht bestaat uit Peter van Laar (voorzitter), Han Leushuis (secretaris) en Sjoerd Zijlstra (penningmeester).

De stichting heeft ten doel:

1. De zendtijd voor de kerken in Utrecht te verzorgen door radioprogramma's te maken die achter kerk en bijbel staan. Kritische vragen kunnen gesteld worden maar daar dient het antwoord van kerk en bijbel op te komen. Zodoende kan het geloof verdiept worden. God is de bron van het goede, ware en schone en dat wil Radio Kerkenstad laten horen.
  2. De inhoud van de radioprogramma's te bepalen in samenspraak met de lokale protestantse, katholieke en oosters-orthodoxe kerkgemeenschappen. Daarvoor dienen nauwe contacten te bestaan met de plaatselijke kerken. Uitgangspunt hierbij is het streven naar eenheid, overeenkomstig het gebed van Jezus "opdat allen één mogen zijn." (Joh. 17,21).
  3. De radioprogramma's uitsluitend met een team van vrijwilligers te maken om de kosten minimaal te houden.

De doelstellingen zijn naar rang geordend: de derde is ondergeschikt aan de tweede, die ondergeschikt is aan de eerste.

Deze doelstellingen zijn bedoeld om als informele vereniging met de uitzendingen op 1 januari 2007 te kunnen starten. Nadat in de loop van 2007 de lokale kerken in Utrecht geraadpleegd zijn zullen de definitieve statuten van Stichting Radio Kerkenstad Utrecht geformuleerd worden en u op aanvraag worden toegezonden.

Het is onze wens een verdiept geloof te laten leiden tot meer inzicht in kerk en bijbel en zo bij te dragen aan het vormen van missionaire geloofsgemeenschappen. Ons streven is de beleving van de kerk in de maatschappij te stimuleren en te bevorderen.

Een voorlopig programma, dat uitgezonden kan worden, tot het geheel een meer definitieve structuur heeft, kan er als volgt uit zien;

In Amersfoort bewijst Radio Golfbreker al jaren met succes dat de zendtijd voor de kerken door een team vrijwilligers verzorgd kan worden.

Van verschillende instanties en uit het Fondsenboek 2006 vernamen wij dat u voor bepaalde doeleinden fondsen ter beschikking stelt. Wij zouden graag voor een financiële ondersteuning in aanmerking willen komen.

Eer dat wij daadwerkelijk kunnen gaan uitzenden, is er een startsubsidie van € 2200,- met een garantie voor nog eens € 2400,- nodig. Dit is voor:

Genoemde bedragen zijn de primaire kosten die nodig zijn om deze radio-omroep met een uur zendtijd per week voor de periode van een jaar van de grond te tillen.

De RANO vraagt ons, in verband met reservering van zendtijd bij RTV Utrecht, het contract met de RANO, indien mogelijk, voor de jaarwisseling te tekenen. RTV Utrecht is de organisatie verantwoordelijk voor de provinciale radio en televisie in de provincie Utrecht. Bij de ondertekening van het contract moeten de gelden voor de eerste vier maanden uitzenden en de garantie voor de volgende acht maanden (reservering voor zendtijd en technici) beschikbaar zijn.

Wij vernemen graag van u of u hiervoor een subsidie beschikbaar wilt stellen. Gevraagde bijdrage is een incidentele bijdrage. In de loop van 2007 zal overleg plaatsvinden met alle betrokken kerken om tot een structurele financiering te komen.

Financiering die het beoogde bedrag te boven gaat, zal worden gebruikt voor secundaire kosten, zoals vermeld in de bijgevoegde begroting en in overleg met de fondsen voor bijvoorbeeld uitbreiding van zendtijd. Als de gehele financiering niet voor de jaarwisseling gehaald wordt worden de overgemaakte gelden gebruikt om de uitzendingen in de loop van 2007 te laten beginnen. Vanzelfsprekend houden we u op de hoogte en leggen wij naar alle deelnemende fondsen verantwoordelijkheid af.

Het bestuur van de Stichting Radio Kerkenstad Utrecht wenst u Gods zegen toe en dankt u voor uw reactie en uw bijdrage,

Peter van Laar                                                                                                       Han Leushuis